29 Nisan 2017 Cumartesi

Master Tezi Gorusmem (Interview) Nasildi?

Bayagi bir aradan sonra farkettim ki buralari cok boslamisim.. Hemen konuya giriyorum (Direkt olayi okumak isterseniz italik kisma gecin)

Master tezi icin sadece bir laba basvurmustum ve o labdan da kabul aldim, su an teze basladim ama bu tez gorusmeleri hakkinda hicbir fikrim yoktu, ne sorulur ne edilir bilmiyordum. Japonya staji icin uzun sure burada olmayacagimdan da gitmeden tez hocasini ve labini halletmek istedim cunku burasi Almanya ve 6 ay onceden islerinizi planlamak zorundasiniz:) Be German, be on time...

Velhasil kelam, basvuru kriterlerim sunlardi: 

-Kesinlikle ilgilendigim alandaki bir labda calismaliydim( mesela baliktaki bilmem ne geninin ne yaptigiyla ilgilenmiyorum cok fazla)

-Model organizma fare olmali kesinlikle. Bu konuda takinti yaptim biraz cunku hic fareyle calismadim, ya da hucre kulturunde, daha once. Evrim agacinda memelilere cikamamanin verdigi eziklik ile risk budur dedim. Saka bir yana eger turkiyeye donme ihtimalim olursa fareyle calismis olmanin bana daha buyuk bir avantaj saglayacagini dusundum cunku ise basvursam ozel bir firmada, en iyisi daha onceden insana yakin bir seyle calismis olmak ve bunun sinek olmadigi kesin. ( Tabi ki balikla, sinekle, kurbagayla calisanlar da is bulabilir, sacmalama). Bir diger nedeni de medikal alanda uygulanabilir seyler yapmak istemem, hatta en onemli sebebi bu.

-Labda bir cok farkli metot uygulanabimeli ki ben surekli ayni seyi yapmayayim, yeni seyler ogreneyim. Oyle de oldu. Lab cok buyuk oldugundan (75 kisi) uygulanabilecek metotlar da yiginla. Ve aslinda bence Masteri hangi alanda yaptiginizin pek bir onemi yok. Master oabildigince farkli sey ogrenme yeri. Ne kadar farkli metot ogrenirseniz o kadar iyi. Ve en onemlisi de neyi neden yaptiginizin bilincinde olmak.

- Sonuncusu da eger mumkunse maasli olmali cunku ben fakir bir insanim :)

Butun kriterlerimi saglayan o labi bulmustum ve hoca hic ummadigim erken bir tarihe randevu verdi. Ben kabul alamayacagimi dusunerek hicbir hazirlik yapmadim cunku kriterleri cok yuksekti labin. 



Girdim iceri, hoca cok guleryuzlu bir insandi Allahtan. Biraz yatistirdi bu durum beni ama yine de cok heyecanliydim. Hocanin elinde benim CV min ciktisi vardi. Bazi yerler isaretlenmisti. Hocanin bu duruma bu kadar onem verecegini dusunmemistim acikcasi cunku her gun 50 tane basvuru vardir diye dusunuyordum. Benim CV mi bir de kendi agzimdan aciklamami istedi. Hangi okulda okudum ve deneyimlerim neler bunlari acikladim. CV nin bir yerinde "upcoming: Japan internship..." tarzi bir sey yaziyordu. Sanirim hocayi burada kalbinden vurdum. Japonya'ya yilda birkac kere gittigini soyledi. Cok seviyormus... Benim orada nereye gidecegimi ve stajimin kapsamini sordu. Sonra hoca biraz acikladi hangi alanlarda calistiklarini. Kok hucre ve kanser olmak uzere iki grup vardi. Ben kesinlikle kok hucre istiyordum zaten o alanin ogrencisi oldugumdan. Cok net bir beklentim oldugunu anlamasini sagladim. Kesinlikle kok hucre dedim. Bu da etkileyen ikinci sey olabilir, Japonya'nin etkisinden eminim ama bunu bilmiyorum:) Sonra bana hucre kulturuyle calisip calismadigimi sordu. Daha once hic calismamistim. Kisa surede ogrenebilecegimi soyledim. Aslinda cok sonradan farkettim ki bitki doku kulturu yapmistim birkac kez ama sadece bir petriden digerine transfer seklinde. Sonra bana masterdan once 6 hafta staj yapmami soyledi, klasik prosedur oyle oldugundan. Dedim hocam agzimdan aldiniz. Oyle demedim de... Iste:) Cunku ozellikle teze baslamadan staj yapabilir miyim diyecektim. Almanya'da master tezi icin sadece 6 ay veriliyor ve laba alisma suremin tez zamanindan yemesini istemedim. Bir de demesin mi 'biz burda calisan herkese para oduyoruz, sen de maasli olacaksin'... Daha ben sormadan soyledi ki ben hayatta soramazdm hocaya maddi konulari. Muhtemelen cikista sekretere soracaktim cunku hoslanmiyorum hocamla para meselelerini konusmayi. 

Sonra asil sorulara geldik. Biyolojiden sorular sordu. Mesela, yanlis hatirlamiyorsam, iPSC ile ilgili hastaya trasnplant edildiginde ortaya cikabilecek sorunlar neler olabilir dedi. Teknige girmek istemedigimden burayi uzatmicam...  Sonra bana en can alici soruyu sordu ve burada patladim... Hatta sirf bu yuzden beni reddedecek falan diye dusundum. ' Peki senin diger basvuranlardan farkin ne, seni neden alalim' diye sordu ki tam da bu noktada olay is gorumesine dondu! 'What is your difference than other employees, why would we hire you?'. Tam o noktada aklima Cem Yilmaz geldi. ' What is your purpose of visit?' ama gulmedim tuttum kendimi. Tek ozelligim inek olmam ve durust olmamdi sanirim. Hayatim boyunca hicbir sinavda kopma cekmedim. Buna nedense kimse inanmiyor ama cekmedim. Ihtiyacim olmadi:p Bu da benim 'scientific data' dedigimiz seyin durustlugu konusunda ne kadar ciddi oldugumun ipucunu verecekti. Ama vermedi cunku bunu soylemek aklima gelmedi. Hic beklemiyordum boyle bir soru. Ve ne desem begenirsiniz? 'Coz I am sweet' dedim. Gercekten dedim! Allah da belami verdi. Ben saka yaptim ama adam gulmedi :| Ya sen kalkip niye saka yaparsin... Te Allam. Bi kere de baska bir hoca derste' neden model organizma olarak fare secmeyelim?' diye sordugunda ' Coz they are sweet' demistim. Ama o sefer hoca gulmustu:)

Neyse aklima tek gelen sey biyolojiye asik oldugum ve calismayi sevdigimdi. Labda calismaya bayildigimi biyolojiye de asik oldugumu soyledim.  

Son soru olarak da bir ara baska lablara basvurup basvurmadigimi sordu. Hayir dedim, bir tek ona basvurdugumu soyledim. Ama basvurcaksin demi dedi. Hayir, dedim. Benim calismak istedigim alan bu. Orada sasirdi ama iyi anlamda. Sanirim bu kabul icin bir kriter olabilir. I made him feel special;)

Asagi yukari tahmin edebiliyorum hangi sebeplerden dolayi beni kabul ettigini hocanin (bakiniz yesil alanlar) ama son soruda patlamam umutlarimi dusurmustu.

Anyways, bu gunluk bu kadar;)

1 yorum:

  1. Merhaba,
    Ben de MBG okumak isteyen bir 11. sınıf öğrencisiyim ve Boğaziçi'ni hedefliyorum.
    Siz de Boğaziçi mezunu olduğunuz için danışmak istedim.
    Sormak istediğim akademik alanda yüksek lisans, doktora yaparken maaş alınıyor mu? Hangi aşamaya gelince elimde maaşlı bir işim olur yani?
    Doktoradan sonra tekrar Boğaziçi'ne dönüp onun bünyesinde çalışma imkanım var mı? Varsa hangi unvanla çalışırım?
    Bilgilerinizi bekliyorum, teşekkürler.

    YanıtlaSil